ΗΜΕΡΗΣΙΑ - 7/1/2010

 

Πώς θα εξισωθούν τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης


Διατηρείται το σημερινό καθεστώς συνταξιοδότησης για όσες γυναίκες θεμελιώνουν δικαίωμα έως το 2013. Σύνταξη στα 65 έτη για όλους με ορίζοντα δεκαετίας

Του Γιώργου Γάτου
Μεταβατική περίοδος 7-10 ετών για την εφαρμογή του νέου, ενιαίου για τους δημόσιους υπαλλήλους (άνδρες και γυναίκες) ασφαλιστικού, διατήρηση του σημερινού συνταξιοδοτικού καθεστώτος για όσες θεμελιώνουν τουλάχιστον έως το 2013 ή έχουν ήδη θεμελιωμένα συνταξιοδοτικά δικαιώματα και κατοχύρωση του κοινωνικού χαρακτήρα της ασφάλισης όσων εργάζονται στο Δημόσιο είναι οι τρεις εγγυήσεις που δίνει η κυβέρνηση στην ΑΔΕΔΥ.
Οι αλλαγές
Τις εγγυήσεις αυτές περιέγραψε με δηλώσεις του στην «Η» ο υφυπουργός Εργασίας Γ. Κουτρουμάνης υπογραμμίζοντας ότι η σχεδιαζόμενη σταδιακή προσαρμογή του συνταξιοδοτικού καθεστώτος των δημοσίων υπαλλήλων, στην προοπτική της εξίσωσης των ορίων ανδρών και γυναικών σε εφαρμογή της απόφασης του Ευρωδικαστηρίου:

«Δεν πρόκειται να επηρεάσει όσες εργαζόμενες έχουν θεμελιώσει ή θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέσα στα επόμενα χρόνια». Δηλαδή δεν πρόκειται να επιβαρυνθούν με επιπλέον έτη υποχρεωτικής παραμονής στην εργασία όσες έχουν συμπληρώσει τα απαιτούμενα με βάση το ισχύον καθεστώς χρόνια υπηρεσίας (20 ή 25, κατά περίπτωση) και βρίσκονται κοντά την προβλεπόμενη ηλικία καταβολής της σύνταξης (π.χ. 55 για μειωμένη σύνταξη ή 60 για πλήρη οι έγγαμες).

Η απόφαση που έχει λάβει η κυβέρνηση με βάση την ασφαλιστική νομοθεσία αλλά και τη νομολογία των δικαστηρίων, είναι να μη θιγούν, σε καμία περίπτωση, τα θεμελιωμένα και τα «ώριμα» συνταξιοδοτικά δικαιώματα και, πάντως, να μην ανατραπούν οικογενειακοί προγραμματισμοί.

Η εξίσωση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης των γυναικών (που μπορούν να συνταξιοδοτούνται έως και 17 έτη νωρίτερα) και των ανδρών σχεδιάζεται να γίνει σε βάθος 7 έως 10 ετών και, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, σε καμία περίπτωση πριν από το 2013 - 2015. Το νέο ενιαίο συνταξιοδοτικό καθεστώς θα μπορεί, όπως τονίζουν στελέχη της κυβέρνησης, να προβλέπει χαμηλότερα όρια για άνδρες και γυναίκες που έχουν από 3 παιδιά και πάνω ενώ υπάρχουν εισηγήσεις για εφαρμογή του παράλληλα με το νέο ασφαλιστικό στον ιδιωτικό τομέα (το 2018, όπως έχει δηλώσει στην «Η» ο υπουργός Α. Λοβέρδος).

Η κυβέρνηση, αναγνωρίζοντας ότι η ασφάλιση των δημοσίων υπαλλήλων αποτελεί μέρος της κοινωνικής ασφάλισης και όχι επαγγελματική -ασφάλιση στον εργοδότη (όπως τη θεωρούν η Ε.Ε. και η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου)- συζητά εναλλακτικά σχέδια για την κατοχύρωση των συντάξεων.

ΑΔΕΔΥ: Ερχεται μαζική έξοδος


Η ΑΔΕΔΥ προβλέπει ότι αν προωθηθεί ένα σχέδιο βίαιης αλλαγής του συνταξιοδοτικού θα προκληθεί μια μεγάλη αναγκαστική έξοδος από την εργασία δεκάδων χιλιάδων εργαζομένων γυναικών και θα οδηγηθούν σε διάλυση τα ασφαλιστικά ταμεία και οι δημόσιες υπηρεσίες. Η ΑΔΕΔΥ με αιχμή το ασφαλιστικό και τη «σφιχτή» εισοδηματική πολιτική προγραμματίζει πανελλαδική απεργία στα τέλη Ιανουαρίου ή στις αρχές Φεβρουαρίου.

Αρση των αδικιών με ανταποδοτικότητα

«Αγκάθι» το γεγονός ότι στις συντάξιμες αποδοχές επί των οποίων υπολογίζεται το ποσό της σύνταξης δεν περιλαμβάνονται βασικά επιδόματα.

Επίκειται άμεσα η εκδήλωση της παρέμβασης του υπουργείου Εργασίας στο πρόβλημα των χαμηλών συντάξεων που καταβάλλουν τα Ταμεία (και το Δημόσιο) σε όσους έχουν ασφαλιστεί διαδοχικά σε περισσότερα του ενός Ταμεία.

Το τελικό σχέδιο που επεξεργάζεται η κυβέρνηση (και το οποίο σχεδιάζεται να ψηφιστεί περί τα τέλη Ιανουαρίου) προβλέπει την προσαύξηση των μισθών επί των οποίων γίνονταν οι κρατήσεις εισφορών με βάση το Δείκτη Τιμών Καταναλωτή πλέον ενός ποσού ωρίμανσης (συντελεστής 1,5% - 1,8%) έτσι ώστε το τμήμα της σύνταξης που θα απονέμει κάθε Ταμείο να είναι υψηλότερο σε σχέση με ό,τι ισχύει έως και σήμερα χωρίς, όμως, να υποχρεώνει τα Ταμεία να καταβάλλουν ποσά τα οποία θα απέχουν πολύ σε σχέση με τις καταβληθείσες εισφορές.

Ενδιάμεση λύση
Με την ενδιάμεση αυτή λύση (που απέχει από το αρχικό σχέδιο, με βάση το πόρισμα Μπούρλου το οποίο είχε εισηγηθεί οι συντάξεις να χορηγούνται από το Ταμείο με τα περισσότερα έτη ασφάλισης και με τις δικές του προϋποθέσεις) υπολογίζεται ότι οι νέες συντάξεις με διαδοχική ασφάλιση θα είναι πιο ανταποδοτικές σε σχέση με τις εισφορές και δικαιότερες τόσο για τους ασφαλισμένους όσο και για τα Ταμεία.

Ειδικό θέμα για το Δημόσιο και την ΑΔΕΔΥ αποτελεί, ωστόσο, το γεγονός ότι στις συντάξιμες αποδοχές επί των οποίων υπολογίζεται το ποσό της σύνταξης δεν περιλαμβάνονται βασικά επιδόματα με αποτέλεσμα οι καταβαλλόμενες συντάξεις στους διαδοχικά ασφαλισμένους να είναι χαμηλότερες έως και 25% σε σχέση με όσες καταβάλλονται σε όσους ήταν ασφαλισμένοι σε 1 μόνο ταμείο στη διάρκεια του εργασιακού τους βίου.

Να κλείσουν άμεσα οι παλαιές υποθέσεις


Το κλείσιμο των παλαιών υποθέσεων, «έστω και με τις όποιες απώλειες» και τη στροφή των φοροελεγκτικών μηχανισμών στον έλεγχο νέων επιχειρήσεων «που δημιουργούνται και εξαφανίζονται προς εξυπηρέτηση φορολογικών σκοπών», προτείνει το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Αθήνας (ΒΕΑ).

Στην κατεύθυνση αυτή, υπογραμμίζει το ΒΕΑ, θεωρούνται αναγκαίοι οι φορολογικοί έλεγχοι για την ύπαρξη και λειτουργία των νέων επιχειρήσεων, ιδιαίτερα μετά το πρώτο εξάμηνο της λειτουργίας τους και μάλιστα με έμφαση σε κλάδους ιδιαίτερης φορολογικής παραβατικότητας.

Συναλλαγές

Αντίθετα, όπως υποστηρίζει το Επιμελητήριο, μέχρι σήμερα οι ελεγκτικές διαδικασίες επέμεναν στις ίδιες παλαιές υποθέσεις, εξαντλώντας τις δυνατότητες των υπαρχόντων ελεγκτικών μηχανισμών και δημιουργώντας μεγάλα περιθώρια συναλλαγής.

Επίσης, το ΒΕΑ ενώ τοποθετείται υπέρ των αυστηρών ελέγχων για τον ΦΠΑ. Προτείνει ένα διαφοροποιημένο ρόλο του υπαλλήλου Δ.Ο.Υ., που επισκέπτεται την επιχείρηση. Να λειτουργεί ως φορολογικός σύμβουλος, ο οποίος θα δίδει εγγράφως συγκεκριμένες οδηγίες, θα παρακολουθεί την εφαρμογή τους και θα ενημερώνει τον έφορο για τις παραβάσεις που διαπιστώνει.

Το προτεινόμενο σύστημα του point system με κανόνες διάκρισης της σοβαρότητας των φορολογικών παραβάσεων και με τη δυνατότητα ηλεκτρονικής διασταύρωσης στοιχείων και της σύνδεσης της Δ.Ο.Υ. με τραπεζικούς λογαριασμούς και ασφαλιστικά ταμεία, θα συμβάλλουν -κατά το ΒΕΑ- στην αποτελεσματική καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και θα δώσουν ένα σύγχρονο πλαίσιο εντοπισμού διαφεύγουσας φορολογητέας ύλης.

=======================================================

 

Ποιες εργαζόμενες στο Δημόσιο δεν θίγει η αύξηση ορίων ηλικίας


Μία στις δύο γυναίκες πλήττεται από τις ρυθμίσεις για τη συνταξιοδότηση

Της Χριστινας Κοψινη – Καθημερινη, 9/1/2010
 

Η σύνταξη της ρύθμισης για την εξίσωση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης ανδρών - γυναικών στο Δημόσιο θα βρεθεί στο επίκεντρο των συζητήσεων που θα έχουν εντός της εβδομάδας το προεδρείο της ΑΔΕΔΥ με τους υπουργούς Οικονομικών και Εργασίας κ. Παπακωνσταντίνου και Λοβέρδο.

Καθώς, όμως, η προοπτική αύξησης του ηλικιακού ορίου για σύνταξη από το Δημόσιο προκαλεί αναστάτωση και νέο κύμα φυγής από τις υπηρεσίες, με σοβαρές συνέπειες στο ήδη προβληματικό Ταμείο Πρόνοιας, αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι τουλάχιστον μία στις δύο γυναίκες που απασχολούνται σήμερα σε υπηρεσίες του Δημοσίου δεν θίγεται από τις νέες ρυθμίσεις. Η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί πως δεν θα θιγούν ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα. Εφ’ όσον ισχύσει μέχρι τέλους η δέσμευση, από την επέκταση των ορίων θα εξαιρεθούν και οι ασφαλισμένες που αν και έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα, δεν συμπληρώνουν ακόμη το απαιτούμενο όριο ηλικίας. Αναλυτικότερα, οι γυναίκες που δεν θα θιγούν εντάσσονται στις εξής κατηγορίες:

- Στις έγγαμες που μπορούν να συνταξιοδοτηθούν χωρίς όριο ηλικίας, έχουν προσληφθεί μέχρι 31/12/1982 στο Δημόσιο και έχουν συμπληρώσει συνολικά 24,5 έτη ασφάλισης. Ομως, από τα 24,5 έτη, τουλάχιστον τα 17,5 πρέπει να αποτελούν ασφαλιστικό χρόνο που έχει διανυθεί σε δημόσια υπηρεσία, ενώ τα υπόλοιπα μπορεί να έχουν διανυθεί τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα.

- Οι μητέρες ανήλικων παιδιών –έγγαμες ή άγαμες– που κατά την συμπλήρωση 15 ετών υπηρεσίας είχαν παιδί ανήλικο.

Οι μητέρες αυτής της κατηγορίας που προσελήφθησαν μέχρι 31/12/1982 στο Δημόσιο και έχουν συμπληρώσει συνολικά 24,5 έτη ασφάλισης μπορούν να συνταξιοδοτηθούν με 24,5 στην ασφάλιση. Από την υπηρεσία τους μπορούν να αποχωρήσουν όποτε θέλουν:

α) Οι γυναίκες που προσελήφθησαν το 1982, είχαν συνεχή, μέχρι σήμερα, εργασία κι έχουν συμπληρώσει 27 χρόνια.

β) Οι γυναίκες με 3 ή περισσότερα παιδιά που προσελήφθησαν μέχρι 31/12/1992 και έχουν συμπληρώσει 20 έτη ασφάλισης.

- Οι μητέρες ανήλικων παιδιών που έχουν προσληφθεί από 1/1/1983 μέχρι 31/12/1992 και έχουν συμπληρώσει 25 έτη ασφάλισης καθώς και το 50ό έτος της ηλικίας τους. Πρέπει να έχουν κατά τη συμπλήρωση των 25 ετών ασφάλισης ανήλικο παιδί. Για τη συμπλήρωση των 25 ετών συνυπολογίζεται και ο χρόνος ασφάλισης που έχουν στον ιδιωτικό τομέα.

- Γυναίκες που έχουν προσληφθεί μέχρι 31/12/1992 και έχουν συμπληρώσει το 60ό έτος της ηλικίας τους και 15 έτη ασφάλισης.

- Γυναίκες που έχουν συμπληρώσει το 55ο έτος της ηλικίας τους και 25 έτη ασφάλισης μπορούν να πάρουν μειωμένη σύνταξη εφόσον έχουν προσληφθεί μέχρι 31/12/1992.

- Γυναίκες άγαμες χωρίς παιδιά που έχουν συμπληρώσει 35 έτη ασφάλισης και έχουν προσληφθεί μέχρι 31/12/1982 συνταξιοδοτούνται χωρίς όριο ηλικίας.

- Γυναίκες χωρίς ανήλικα παιδιά που έχουν προσληφθεί στο Δημόσιο από 1/1/1983 μέχρι 31/12/1992 και έχουν συμπληρώσει 35 έτη ασφάλισης (μαζί με τον ιδιωτικό τομέα) και το 58ο έτος της ηλικίας τους.

- Γυναίκες που έχουν προσληφθεί μετά την 1/1/1993 στο Δημόσιο, αλλά έχουν ασφαλιστεί σε οποιοδήποτε Ταμείο κύριας ασφάλισης πριν από το 1993 και έχουν συμπληρώσει συνολικά:

α. Οι μητέρες ανήλικων, 25 έτη ασφάλισης και το 50ό έτος της ηλικίας τους.

β. Οι γυναίκες με 15 έτη ασφάλισης και συμπληρωμένο το 60ό έτος της ηλικίας τους ή 25 έτη ασφάλισης και το 55ο έτος της ηλικίας τους για μειωμένη σύνταξη.

γ) Οι τρίτεκνες και οι πολύτεκνες με 20 έτη ασφάλισης ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας.

Πρόσφατα άρθρα