ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

            Επί της φορολόγησης ΜΙΣΘΩΤΩΝ- ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ (βάσει του προτεινόμενου σχεδίου νόμου)

1)      όπως φαίνεται από τον συνημμένο πίνακα ο προτεινόμενος τρόπος φορολόγησης ισοδυναμεί με αφορολόγητο 9.545€, με επόμενο κλιμάκιο 10.455€ και φορολογικό συντελεστή 22%, επόμενο κλιμάκιο 5.000€ και φορολογικό συντελεστή 30% και το υπερβάλλον (δηλαδή για συνολικό εισόδημα άνω των 25.000€) με φορολογικό συντελεστή 42%. Εδώ μήπως θα ήταν πιο δίκαιο ο φορολογικός συντελεστής 30% να είναι για το συνολικό εισόδημα από 20.000€ έως 50.000€ και ο μέγιστος συντελεστής που είναι το 42% να εφαρμόζεται για τα εισοδήματα άνω των 50.000€; 

2)      όσοι επιβαρύνονται (πλέον των ατομικών τους εξόδων) και με δαπάνες προστατευόμενων μελών (π.χ. παιδιών) είναι υποχρεωμένοι να καλύπτουν όλα τα έξοδα κατοικίας, διατροφής, ενδύσεως, υποδήσεως, κινήσεως, υγείας και σπουδών αυτών των προστατευόμενων ατόμων. Μήπως λοιπόν θα έπρεπε να έχουν τόσες φορές το αφορολόγητο όσα και τα προστατευόμενα μέλη;

Αν δε συμβεί αυτό, τότε ο Νομοθέτης είναι σα να εξωθεί κάθε πατέρα να προβεί σε πραγματικό ή εικονικό διαζύγιο και να δίνει τα ποσά των εξόδων των παιδιών του ως «ΔΙΑΤΡΟΦΗ» οπότε, κατά τα προτεινόμενα, τα ποσά αυτά θα εκπίπτουν από το φορολογητέο εισόδημα.

3)      Οι επίμαχες δαπάνες ένεκα των προστατευομένων μελών είναι ανελαστικές και υποχρεωτικές (σε αντίθετη περίπτωση ο κηδεμόνας έχει αστικές και ποινικές ευθύνες π.χ. εγκατάλειψη ανηλίκου κλπ.). Όμως κάθε φορά που πραγματοποιούνται τέτοιες δαπάνες το κράτος εισπράττει το προβλεπόμενο ΦΠΑ.

Κατά τα ανωτέρω εργαζόμενος πατέρας με σύζυγο και ένα παιδί, που διαβιώνουν με τα δεδομένα της μέσης αστικής οικογένειας, καταναλώνουν εισόδημα τουλάχιστον €25.000.

Αν τώρα αυτός ο πατέρας αποκτήσει και άλλα τρία παιδιά και παράλληλα μπορέσει να αυξήσει το εισόδημά του στις 40.000€ συνολικώς (δηλαδή 5.000€ για κάθε επιπλέον παιδί) τότε οι επιπλέον 15.000€ εισοδήματος, αντί να είναι αφορολόγητες (ως μοναδικό εισόδημα τριών παιδιών), θα φορολογηθούν με τον ανώτατο συντελεστή 42% και όχι μόνο. Έτσι λοιπόν από τις 5.000€, που αντιστοιχούν σε κάθε παιδί και θα δαπανηθούν εξ’ ολοκλήρου (χωρίς πραγματικά να επαρκούν), το κράτος θα εισπράξει αρχικώς 5.000€x(0,23/1,23)=935€ ΦΠΑ και εν συνεχεία θα εισπράξει και άλλα 5.000€x42%= 2.100€ ως φόρο εισοδήματος παρ’ ότι το εισόδημα αυτό εξαφανίστηκε άμα τη αποκτήσει ως ανελαστική δαπάνη. Άρα από τις 5.000€ που προορίζονται για την επιβίωση του παιδιού το κράτος καρπούται 935+2.100= 3.035€ δηλαδή το 61% περίπου, και αφήνει για το παιδί μόλις 5.000-3.035= 1.965€ ή με άλλα λόγια το 39%.

Το συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι: α) το κόστος των προστατευομένων μελών πρέπει να είναι αφορολόγητο και β) να γίνεται η επιστροφή 23% αυτού του ποσού ως αχρεωστήτως καταβληθέν ΦΠΑ υπό μορφή οικογενειακού επιδόματος και μάλιστα χωρίς εισοδηματικά ή περιουσιακά κριτήρια, αφού πρόκειται για καθαρώς λογιστική διαφορά.

4)      Ο ισχυρισμός ότι δεν πρέπει να έχουν αφορολόγητο τα παιδιά (όπως έχουν οι μονήρεις φορολογούμενοι), επειδή υπάρχουν και πλούσιοι πολύτεκνοι, δεν ευσταθεί και χρησιμοποιείται από σχολιαστές, που δεν διαθέτουν την κοινή λογική, προς δημιουργία εντυπώσεων και μόνο διότι:

Όποιος έχει διαθέσιμο εισόδημα είτε μικρό είτε μεγάλο φορολογείται με τα εκάστοτε προβλεπόμενα σε κάθε περίπτωση. Αν τώρα θεωρήσουμε ένα πλούσιο εισοδηματία εργένη και έναν πολύτεκνο με το ίδιο εισόδημα, που ο πρώτος εισπράττει και κέρδος τοκίζοντας το πλεονάζον εισόδημά του που ο δεύτερος το δαπανά για τα παιδιά του καταβάλλοντας και τον αναλογούντα ΦΠΑ, με ποια λογική και ποιο «Δίκαιο» (κατά την αρχή της ισότητας και της αναλογικότητας) θα πρέπει αυτοί οι δύο φορολογούμενοι να έχουν τον ίδιο φόρο εισοδήματος; Εγώ σαν εργένης προτιμώ να πληρώσω λίγο περισσότερο φόρο παρά να αναλάβω τα έξοδα συντηρήσεως των παιδιών του γείτονά μου (π.χ. υπό μορφή ενός γενναίου φόρου αλληλεγγύης).

5)      Μάλλον τα ίδια κριτήρια θα πρέπει να πρυτανεύσουν και στις άλλες κατηγορίες φορολογουμένων με οικογενειακά βάρη. Αν λειτουργήσουν η λογική και η δικαιοσύνη σίγουρα θα γίνουν οι αναγκαίες τροποποιήσεις που χρειάζεται οπωσδήποτε αυτό το φορολογικό νομοσχέδιο.

 

 ΚΛΙΜΑΚΑ ΜΙΣΘΩΤΩΝ-ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ

       (σύμφωνα με την διατύπωση του σχεδίου νόμου 12/2012)

 

   ΚΛΙΜΑΚΑ ΜΙΣΘΩΤΩΝ- ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ                                             

  (σύμφωνα με το σχέδιο νόμου σε ισοδύναμη μορφή)

ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣΦΟΡΟΛ. ΣΥΝΤ. %ΦΟΡΟΣ ΚΛΙΜΑΚΙΟΥΣΥΝΟΛΟ ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣΦΟΡΟΛ. ΣΥΝΤ. %ΦΟΡΟΣ ΚΛΙΜΑΚΙΟΥΣΥΝΟΛΟ
ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣΦΟΡΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣΦΟΡΟΥ
       95450095450
       10455222300200002300
25000225500250003800(5500-1700) 5000301500250003800
170003254404200010940(10940-0) υπερβάλον42   
Υπερβάλον42          
            
ΕΦΑΡΜΟΓΗ- ΕΠΑΛΗΘΕΥΣΗ ΙΣΟΔΥΝΑΜΙΑΣ
954522210095450(2100-2100) 95450095450
5455221200150001200(3300-2100) 5455221200150001200
5000221100200002300(4400-2100) 5000221100200002300
5000221100250003800(5500-1700) 5000301500250003800
5000321600300005900(7100-1200) 5000422100300005900
100003232004000010100(10300-200) 100004242004000010100
2000326404200010940(10940-0) 2000428404200010940
80004233605000014300  80004233605000014300
100004242006000018500  100004242006000018500
40000421680010000035300  40000421680010000035300

Πρόσφατα άρθρα