Εκτύπωση

 

Δηλώσεις ημιυπαίθριων και άλλων κλειστών υπέργειων και υπόγειων χώρων…

Ανακοίνωση

της Νομαρχίας Αθηνών

 

 
Πηγή:  Π.ΟΜ.ΙΔ.Α.
 
Δημοσιεύτηκε ο νόμος 3775/ΦΕΚ122Α/21.7.2009 με την τροπολογία του Υπ. ΠΕΧΩΔΕ κ. Γ. Σουφλιά που αφορά την αλλαγή χρήσης  των ημιυπαίθριων αλλά και όλων των χώρων πού άλλαξαν χρήση και βρίσκονται μέσα στον νόμιμο δομημένο όγκο των οικοδομών. Η ρύθμιση προβλέπει δήλωση εντός εξαμήνου, εισφορά υπολογιζόμενη στο 10% της τιμής ζώνης επί το εμβαδόν του χώρου (5% για τους πολύτεκνους), καταβολή εντός έτους σε 3 δόσεις ή εφάπαξ με έκπτωση 10%, και απαλλαγή από κάθε αναδρομικό φόρο μεταβίβασης και ασφαλιστικές εισφορές.
 
Άρθρο 40

1.  α) Η παράγραφος 2 του άρθρου 11 του Ν. 1577/1985 (ΦΕΚ 210 Α΄), όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής:

 «2. Εξώστες και ημιυπαίθριοι χώροι συνολικής επιφάνειας έως 35% αυτής που επιτρέπεται να δομηθεί συνολικά στο οικόπεδο, δεν υπολογίζονται στο συντελεστή δόμησης.Από το ανωτέρω ποσοστό οι ημιυπαίθριοι χώροι δεν επιτρέπεται να υπερβαίνουν το 15% του συντελεστή δόμησης και κατανέμονται αναλογικά ανά όροφο.Για την εφαρμογή της παραγράφου αυτής, οι ημιυπαίθριοι χώροι πρέπει να έχουν πλάτος τουλάχιστον 2,50 μ. και βάθος μικρότερο ή ίσο των 1,80 μ..Κατ΄ εξαίρεση για τις τουριστικές εγκαταστάσεις οι ημιυπαίθριοι χώροι πρέπει να έχουν πλάτος τουλάχιστον 2,50 μ. και βάθος μικρότερο ή ίσο με το πλάτος τους. Στην περίπτωση αυτή, δεν ισχύει ο περιορισμός της αναλογικής κατανομής ανά όροφο.Τα παραπάνω ισχύουν και επί προσθήκης σε υφιστάμενο κτίριο».

β) Οι διατάξεις του προηγούμενου εδαφίου εφαρμόζονται για τα κτήρια, των οποίων οι αιτήσεις για έκδο-ση οικοδομικής άδειας κατατίθενται μετά την ισχύ του παρόντος νόμου.

 

2.  Ημιυπαίθριοι χώροι βάσει οικοδομικής άδειας που έχει εκδοθεί ή αναθεωρηθεί μέχρι 2 Ιουλίου 2009, σε περίπτωση μετατροπής τους σε κλειστούς χώρους επιτρέπεται να διατηρήσουν τη νέα χρήση τους, εφόσον αυτή δεν απαγορεύεται στην περιοχή του ακινήτου και υπό την προϋπόθεση των παρακάτω:

 Α) Υποβολής από τον ιδιοκτήτη ή νομίμως από αυτόν εξουσιοδοτημένο πρόσωπο, προς την αρμόδια πολεοδομική υπηρεσία φακέλου, στον οποίο περιλαμβάνονται:

α) Αίτηση.

β) Υπεύθυνη δήλωση του Ν. 1599/1986 εις διπλούν, στην οποία, εκτός από τα ατομικά στοιχεία, τον ΑΦΜ και τη Δ.Ο.Υ. φορολογίας του ιδιοκτήτη, περιλαμβάνεται συνοπτική περιγραφή του χώρου, το εμβαδόν του δαπέδου του χώρου, η χρήση, ο αριθμός της οικοδομικής άδειας και ο χρόνος έκδοσης της. Η δήλωση συνοδεύεται από κάτοψη του ορόφου στην οποία αποτυπώνεται ο ημιυπαίθριος χώρος.Οι δηλώσεις καταχωρούνται σε ειδικό αρχείο της οικείας πολεοδομικής Υπηρεσίας.Ο αύξων αριθμός της καταχώρησης με την ημερομηνία κατάθεσης εγγράφεται επισημειωματικά επί του αντιγράφου της δήλωσης, το οποίο επιστρέφεται στον αιτούντα.

γ) Παράβολο υπέρ του Δημοσίου ύψους 250 ευρώ, επί ποινή απαραδέκτου, για κάθε αυτοτελή διηρημένη ιδιοκτησία, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν επιστρέφεται, αλλά συμψηφίζεται με την εισφορά που προβλέπεται στο εδάφιο Γ΄.

Β) Υποβολής των ανωτέρω δικαιολογητικών είτε απευθείας στην πολεοδομική υπηρεσία εντός ανατρεπτικής προθεσμίας έξι (6) μηνών από την ισχύ του νόμου είτε με συστημένη επιστολή εντός ανατρεπτικής προθεσμίας τεσσάρων (4) μηνών από την ισχύ του νόμου.Στην πρώτη περίπτωση ο έλεγχος της πληρότητας του φακέλου γίνεται κατά την υποβολή της αίτησης και ενημερώνεται εγγράφως ο ενδιαφερόμενος συγκεκριμένα για τυχόν ελλείψεις.Στη δεύτερη περίπτωση ο έλεγχος γίνεται εντός 30 ημερών από την παραλαβή της συστημένης επιστολής, εντός των οποίων ενημερώνεται εγγράφως συγκεκριμένα ο αιτών για τυχόν ελλείψεις.Και στις δύο περιπτώσεις ο αιτών εντός 15 ημερών προσκομίζει στην πολεοδομική Υπηρεσία τα ελλιπή στοιχεία, ελέγχεται η πληρότητα του φακέλου και βεβαιώνεται η πληρότητα στο αντίγραφο της δήλωσης του αιτούντος με την ημερομηνία κατάθεσης.

Γ) Καταβολής εισφοράς ίσης με το 10% της αξίας του κλειστού χώρου, όπως αυτή υπολογίζεται με βάση την επιφάνεια του δαπέδου του χώρου επί την τιμή ζώνης που ισχύει στην περιοχή του ακινήτου σύμφωνα με το σύστημα αντικειμενικών αξιών του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης. Προκειμένου περί πολυτέκνων η εισφορά μειώνεται κατά πενήντα τοις εκατό (50%). Ο υπολογισμός της εισφοράς γίνεται από την πολεοδομική Υπηρεσία και αναγράφεται επί ειδικού εντύπου, το οποίο αποστέλλεται στον αιτούντα εγγράφως εντός 40 ημερών από τη διαπίστωση της πλη-ρότητας του φακέλου και χρησιμοποιείται ως δικαιολογητικό πληρωμής της εισφοράς. Η εισφορά καταβάλλεται στην οικεία Δ.Ο.Υ. εντός έτους από την ισχύ του παρόντος νόμου ολόκληρη ή τμηματικά σε τρεις (3) ισόποσες δόσεις, εκ των οποίων η πρώτη καταβάλλεται εντός προθεσμίας εννέα (9) μηνών από την ισχύ του νόμου.Σε περίπτωση εφάπαξ εξόφλησης της εισφοράς κατά την Α΄ δόση παρέχεται έκπτωση 10%.Η μη τήρηση των προθεσμιών ενεργείας εκ μέρους της πολεοδομικής Υπηρεσίας συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα για τον αρμόδιο υπάλληλο, ο αιτών δεν στερεί-ται του δικαιώματος τακτοποίησης και παρατείνονται αναλόγως οι σχετικές προθεσμίες.Από το ποσό της εισφοράς, ποσό 20 ευρώ αποδίδε-ται στην οικεία πολεοδομική Υπηρεσία, προκειμένου να διατεθεί για αμοιβές προσωπικού, που θα απασχοληθεί με τη διαδικασία αυτή, και ποσό 40 ευρώ αποδίδεται στο ΕΤΕΡΠΣ.

Δ) Η αμοιβή του τυχόν συμπράττοντος μηχανικού δεν δύναται να υπερβαίνει σε ποσοστό το 20% επί της ελαχίστης αμοιβής μελέτης που ισχύει για την έκδοση οικοδομικών αδειών.

Ε) Μετά την υποβολή των δικαιολογητικών των στοιχείων (α), (β), (γ) του εδαφίου Α αναστέλλεται κάθε διαδικασία επιβολής κυρώσεων.Τα παραστατικά εξόφλησης της εισφοράς προσκομίζονται στην πολεοδομική υπηρεσία η οποία τα καταχωρεί σε ιδιαίτερη στήλη στο τηρούμενο βιβλίο των αντίστοιχων δηλώσεων και βεβαιώνει την περαίωση της διαδικασίας στο αντίγραφο της δήλωσης που έχει χορηγηθεί στον αιτούντα. Μετά την εξόφληση της εισφοράς δεν επιβάλλονται πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης, ούτε οποιασδήποτε άλλης μορφής για τη διατηρούμενη νέα χρήση του ημιυπαίθριου χώρου.Επίσης δεν οφείλονται αναδρομικά οποιοιδήποτε φόροι για μεταβιβάσεις του ακινήτου, εισφορές φορέων κοινωνικής Ασφάλισης ή άλλες επιβαρύνσεις για την αλλαγή χρήσης που έχει συντελεστεί.

ΣΤ) Τα παραπάνω ισχύουν και για εκκρεμείς σε οποιοδήποτε στάδιο και διαδικασία σχετικές υποθέσεις. Τυχόν καταβληθέντα ποσά προστίμων δεν αναζητούνται.

Ζ) Σε περίπτωση μη υποβολής αίτησης και δήλωσης ή μη εξόφλησης της εισφοράς στο σύνολο της, ο χώρος υπάγεται στις διατάξεις περί αυθαιρέτων, τα δε πρόστιμα υπολογίζονται ως ακολούθως:

α. Πρόστιμο ανέγερσης σε 30% επί της αξίας του αυθαιρέτου, όπως αυτή υπολογίζεται με βάση την επιφάνεια του αυθαιρέτου επί την τιμή ζώνης που ισχύει στην περιοχή του ακινήτου, σύμφωνα με το σύστημα αντικειμενικών αξιών του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών κατά το χρόνο διαπίστωσης της παράβασης.

β. Πρόστιμο διατήρησης σε 5% επί της αξίας του αυθαιρέτου, όπως αυτή υπολογίζεται με βάση την επιφάνεια του αυθαιρέτου επί την τιμή ζώνης που ισχύει στην περιοχή του ακινήτου, σύμφωνα με το σύστημα αντικειμενικών αξιών του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών κατά το χρόνο διαπίστωσης της παράβασης, και επιβάλλεται για κάθε έτος διατήρησης του από τη μετατροπή της χρήσης του χώρου μέχρι την κατεδάφιση των πρόσθετων κατασκευών με τις οποίες ο χώρος άλλαξε χρήση ή την έκδοση ή αναθεώρηση οικοδομικής αδείας.

 
 
Άρθρο 41
1. Μετά το εδάφιο (Αγ) της παραγράφου 1 του άρθρου 7 του Ν. 1577/1985 (ΦΕΚ 210 Α΄) προστίθεται εδάφιο (δ) ως εξής: «δ) οι υπέργειοι κλειστοί χώροι στάθμευσης επιβατικών αυτοκινήτων».  
2. α) Στην περίπτωση (β) του εδαφίου (Β) της παραγράφου 1 του άρθρου 7 του Ν. 1577/1985 (ΦΕΚ 210 Α) αντικαθίσταται το «1,50 μ». σε «0,80 μ».. β) Η περίπτωση (η) του εδαφίου (Β) της παραγράφου 1 του άρθρου 7 του Ν. 1577/1985 (ΦΕΚ 210 Α) τροποποιείται ως εξής:«η) οι υπέργειοι στεγασμένοι ανοικτοί χώροι στάθμευσης επιβατικών αυτοκινήτων που κατασκευάζονται στο ισόγειο του κτηρίου ή στην πυλωτή».  
3. Τα παραπάνω ισχύουν και επί προσθήκης σε υφιστάμενο κτήριο.  
4. Οι διατάξεις των παραγράφων 1, 2 και 3 εφαρμόζονται για τα κτήρια, των οποίων οι αιτήσεις για έκδοση οικοδομικής άδειας κατατίθενται μετά την ισχύ του παρόντος νόμου.  
5. Υπέργειοι και υπόγειοι κλειστοί χώροι κτηρίου (όπως χώροι στάθμευσης, αποθήκες κ.λπ.) βάσει οικοδομικής άδειας που έχει εκδοθεί ή αναθεωρηθεί μέχρι 2 Ιουλίου 2009, σε περίπτωση αλλαγής χρήσης επιτρέπεται να διατηρήσουν τη νέα χρήση, εφόσον αυτή δεν απαγορεύεται στην περιοχή του ακινήτου, εφαρμοζομένων των διατάξεων της παραγράφου 2 του προηγούμενου άρθρου πλην του παραβόλου, το ύψος του οποίου ορίζεται σε 350 ευρώ.
·         Δεσμός σε Αρχείο Κειμένου(ολόκληρος ο νόμος)
 
          15 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ & ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΟΜΙΔΑ
ΓΙΑ ΤΗΝ «ΤΑΚΤΟΠΟΙΗΣΗ» ΗΜΙΥΠΑΙΘΡΙΩΝ κλπ. ΧΩΡΩΝ ΟΙΚΟΔΟΜΩΝ
 
1. ΤΙ ΚΑΛΥΠΤΕΙ Η ΡΥΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗΣ «ΤΑΚΤΟΠΟΙΗΣΗΣ»;
Η ρύθμιση αποτελεί αναγνώριση από τη διοίκηση της αλλαγής χρήσης νόμιμα δομημένων χώρων που βρίσκονται εντός του εγκεκριμένου περιγράμματος του όγκου της οικοδομής και απεικονίζονται στα εγκεκριμένα σχέδιά της, πλην όμως έχει αλλάξει ο τρόπος χρήσης τους, και οδηγεί σε απαλλαγή των ιδιοκτητών τους από όλες τις εις βάρος τους συνέπειες εξ αιτίας της αλλαγής αυτής. Η όλη ρύθμιση η οποία απαντά σε καθολικό σχεδόν κοινωνικό αίτημα, αποκαλείται «τακτοποίηση» γιατί δεν αποτελεί νομιμοποίηση αυθαίρετων κτισμάτων, αλλά και προς αποφυγή άλλων νομικών σκοπέλων που θα την εξέθεταν σε κίνδυνο ανατροπής της.
Η ρύθμιση προβλέπει ότι κλεισμένοι ημιυπαίθριοι χώροι κάθε είδους κτιρίων των οποίων η χρήση έχει μετατραπεί σε κλειστούς αλλά και κάθε είδους υπέργειοι και υπόγειοι κλειστοί χώροι κτηρίων όπως π.χ. χώροι στάθμευσης οχημάτων ή αποθηκευτικοί χώροι κλπ. που έχουν μετατραπεί σε χώρους κύριας χρήσης, μπορούν να διατηρήσουν νόμιμα πλέον τη νέα χρήση τους εφόσον πληρούνται σωρευτικά όλες οι εξής προϋποθέσεις:
α) ο χώρος έχει κατασκευαστεί βάσει οικοδομικής αδείας, η οποία έχει εκδοθεί ή αναθεωρηθεί μέχρι την 2α Ιουλίου 2009 και απεικονίζεται στα εγκεκριμένα σχέδια,
β) η νέα χρήση δεν απαγορεύεται στην περιοχή του ακινήτου,
γ) υποβληθεί σχετική αίτηση με τα οριζόμενα στη διάταξη δικαιολογητικά και
δ) καταβληθεί η προβλεπόμενη εισφορά.
Μετά την εξόφληση της εισφοράς δεν επιβάλλονται πλέον πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης και οι χώροι αυτοί διατηρούν τη χρήση στην οποία έχουν μετατραπεί καθ΄ όλη τη διάρκεια της υπόλοιπης ζωής του συγκεκριμένου κτίσματος.
Η ρύθμιση αποκλείει τις άδειες που εκδόθηκαν μετά την 2.7.2009, παρότι οι μελέτες τους έχουν σχεδιαστεί με τους προισχύσαντες όρους δόμησης! Από αυτό προκύπτει αναιτιολόγητα δυσμενής μεταχείριση σε βάρος πολλών χιλιάδων ιδιοκτητών με οικοδομικές μελέτες που έχουν κατατεθεί σε όλη τη χώρα με τις προισχύσασες διατάξεις μέχρι και την ημέρα δημοσίευσης του νόμου (21.7.2009), αλλά απαγορεύεται η «τακτοποίηση» και των δικών τους χώρων. Η άνιση και παράλογη  αυτή μεταχείριση πρέπει να αποκατασταθεί το συντομότερο δυνατόν.
 
2. ΠΟΙΟΙ ΧΩΡΟΙ ΔΕΝ «ΤΑΚΤΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ»;
Αυθαίρετα κτίσματα, προεκτάσεις κτιρίων πέρα από την οικοδομική άδεια και γενικά χώροι που δεν απεικονίζονται στα νόμιμα σχέδια της οικοδομής όπως π.χ. κλειστοί εξώστες, βεράντες και πυλωτές, όπως επίσης πατάρια, σοφίτες κλπ.
 
3. ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΔΗΛΩΣΗΣ ΧΩΡΩΝ ΜΕ ΑΛΛΑΓΗ ΧΡΗΣΗΣ;
Ο ιδιοκτήτης του ακινήτου, αλλά και κάθε από αυτόν εξουσιοδοτημένο πρόσωπο, υποβάλλει προς την αρμόδια πολεοδομική υπηρεσία φάκελο στον οποίο περιλαμβάνονται: 
α) Αίτηση για «τακτοποίηση» κτίσματος που είναι δεκτικό τακτοποίησης.
β) Υπεύθυνη δήλωση του Ν. 1599/1986 εις διπλούν, στην οποία πρέπει να αναφέρονται τα πλήρη ατομικά στοιχεία του ιδιοκτήτη, ΑΦΜ και τη Δ.Ο.Υ. φορολογίας του ιδιοκτήτη και συνοπτική περιγραφή του χώρου, το εμβαδόν του δαπέδου του, η χρήση, ο αριθμός της οικοδομικής άδειας και ο χρόνος έκδοσής της.
γ) Φωτοτυπία της εγκεκριμένης από την πολεοδομία κάτοψης του ορόφου, στην οποία αποτυπώνεται ο ημιυπαίθριος χώρος που δηλώνεται. 
δ) Παράβολο Δημοσίου Ταμείου ύψους 250 ευρώ, επί ποινή απαραδέκτου, για κάθε αυτοτελή διηρημένη ιδιοκτησία, στην οποία υπάρχουν κλειστοί ημιυπαίθριοι χώροι, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν επιστρέφεται, αλλά συμψηφίζεται με το ποσό της εφάπαξ εισφοράς. Το παράβολο αυτό ανέρχεται σε 350€ για τους λοιπούς δηλούμενους χώρους (υπόγεια κλπ).
 Οι δηλώσεις καταχωρούνται σε ειδικό αρχείο της οικείας πολεοδομικής Υπηρεσίας. Ο αύξων αριθμός καταχώρησης με την ημερομηνία κατάθεσης αναγράφεται στο αντίγραφο της δήλωσης, το οποίο επιστρέφεται στον αιτούντα.
 
4. ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΠΡΟΘΕΣΜΙΕΣ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΔΗΛΩΣΗΣ;
Η αίτηση είτε κατατίθεται στο πρωτόκολλο της πολεοδομικής υπηρεσίας του τόπου του ακινήτου εντός ανατρεπτικής προθεσμίας έξι (6) μηνών, (δηλαδή έως και την 21η Ιανουαρίου 2010) είτε αποστέλλεται με συστημένη επιστολή εντός τεσσάρων (4)  μηνών από την ισχύ του νόμου (δηλαδή έως και την 21η Νοεμβρίου 2009).
Στην πρώτη περίπτωση ο έλεγχος της πληρότητας του φακέλου γίνεται κατά την υποβολή της αίτησης οπότε και ενημερώνεται ο ενδιαφερόμενος για τυχόν ελλείψεις.
Στην δεύτερη περίπτωση ο έλεγχος γίνεται εντός 30 ημερών από την παραλαβή της συστημένης επιστολής, οπότε ο αιτών ενημερώνεται εγγράφως για τυχόν ελλείψεις.
Και στις δύο περιπτώσεις ο αιτών καλείται να προσκομίσει εντός 15 ημερών στην πολεοδομική Υπηρεσία τα τυχόν ελλιπή στοιχεία, ώστε να συμπληρωθεί ο φάκελος.
Παρότι ο νόμος δημοσιεύτηκε στις 21.7.2009, και με δεδομένο ότι κατά τον Αύγουστο οι πολεοδομίες υπολειτουργούν, η διαδικασία κατάθεσης δηλώσεων τακτοποίησης πρακτικά θα αρχίσει από τις αρχές Σεπτεμβρίου 2009 και θα λήξει στις 21.1.2010.
 
5. ΠΟΙΟ EINAI ΤΟ ΥΨΟΣ ΤΗΣ ΕΦΑΠΑΞ ΕΙΣΦΟΡΑΣ;  
Τα υπέρογκα πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης αυθαιρέτου που ισχύουν σήμερα αλλά στην πράξη δεν επιβάλλονται παρά μόνον κατόπιν καταγγελίας, αντικαθίστανται με εφάπαξ εισφορά που καταβάλλεται εντός έτους από την ισχύ του νόμου. Η εισφορά υπολογίζεται από την πολεοδομία με βάση την τιμή ζώνης του συστήματος αντικειμενικών αξιών που ισχύει στην περιοχή, ως εξής:
ΕΦΑΠΑΞ ΕΙΣΦΟΡΑ = ΤΙΜΗ ΖΩΝΗΣ x ΕΜΒΑΔΟΝ ΔΗΛΟΥΜΕΝΟΥ ΧΩΡΟΥ  x  10%
Με την αίτηση κατατίθεται και παράβολο 250€ για κάθε αυτοτελή διηρημένη ιδιοκτησία (350€ για τους λοιπούς δηλούμενους χώρους) που δεν επιστρέφεται αλλά συμψηφίζεται με την οφειλόμενη εισφορά. 
Αν η εισφορά καταβληθεί ολόκληρη κατά το χρόνο καταβολής της πρώτης δόσης, το ποσό της μειώνεται κατά 10%, δηλαδή το κόστος τακτοποίησης στην πράξη μειώνεται στο 9%.
 
6. ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΛΗΡΩΜΗΣ;
Ο υπολογισμός της εισφοράς γίνεται από την πολεοδομική Υπηρεσία σε ειδικό έντυπο που αποστέλλεται στον αιτούντα εντός 40 ημερών από την διαπίστωση της πληρότητας του φακέλου και  χρησιμοποιείται ως δικαιολογητικό πληρωμής της εισφοράς. Η εισφορά καταβάλλεται στο Δημόσιο Ταμείο εντός έτους από την ισχύ του νόμου, τμηματικά σε τρεις (3) ισόποσες δόσεις, εκ των οποίων η πρώτη καταβάλλεται εντός προθεσμίας εννέα (9) μηνών από την ισχύ του νόμου.
Τα παραστατικά εξόφλησης της εισφοράς προσκομίζονται στην πολεοδομική υπηρεσία η οποία τα καταχωρεί σε ιδιαίτερη στήλη στο τηρούμενο βιβλίο των αντιστοίχων δηλώσεων και βεβαιώνει την περαίωση της διαδικασίας στο αντίγραφο της δήλωσης που έχει χορηγηθεί στον αιτούντα.
 
7. ΤΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΕΧΕΙ ΟΠΟΙΟΣ ΔΕΝ ΔΗΛΩΣΕΙ;
Σε περίπτωση μη υποβολής αίτησης και δήλωσης ή μη εξόφλησης της εισφοράς στο σύνολό της, ο χώρος υπάγεται στις διατάξεις περί αυθαιρέτων. Σε περίπτωση ελέγχου ή καταγγελίας, τα πρόστιμα που προβλέπει η νέα ρύθμιση είναι τα εξής: 
1. Πρόστιμο ανέγερσης, σε ποσοστό 30% της αξίας του αυθαιρέτου, όπως αυτή υπολογίζεται με βάση την επιφάνεια του αυθαιρέτου επί την τιμή ζώνης που ισχύει στην περιοχή του ακινήτου κατά το χρόνο διαπίστωσης της παράβασης, σύμφωνα με το σύστημα αντικειμενικών αξιών του Υπ. Οικονομικών. 
2. Πρόστιμο διατήρησης σε ποσοστό 5% κατ’ έτος της αξίας του αυθαιρέτου, όπως αυτή υπολογίζεται παραπάνω, και επιβάλλεται για κάθε έτος διατήρησής του, από την κατασκευή του μέχρι την κατεδάφιση ή την έκδοση ή αναθεώρηση οικοδομικής αδείας.
 
8. ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΜΕ ΟΠΟΙΟΝ ΗΔΗ ΠΛΗΡΩΝΕΙ ΠΡΟΣΤΙΜΟ ΣΕ ΕΚΚΡΕΜΗ ΥΠΟΘΕΣΗ ΑΠΟ ΠΡΟΗΓΗΘΕΙΣΑ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ;
Με την υποβολή της αίτησης αναστέλλεται κάθε διαδικασία επιβολής κυρώσεων και καταβολής προστίμων, σε οποιοδήποτε στάδιο και διαδικασία και αν ευρίσκεται. Κατά συνέπεια παύει πλέον η υποχρέωση πληρωμής του προστίμου ανέγερσης και του ετήσιου προστίμου διατήρησης. Κατά την ορθή ερμηνεία, η διατύπωση καλύπτει και όλες τις τυχόν εκκρεμείς ποινικές διαδικασίες και κυρώσεις. Όμως δεν αναζητούνται και δεν επιστρέφονται τυχόν ήδη καταβληθέντα ποσά προστίμων.
 
9. ΜΗΠΩΣ ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΑΡΓΟΤΕΡΑ ΖΗΤΗΣΕΙ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ ΚΑΠΟΙΟ ΦΟΡΟ, ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΕΙΣΦΟΡΑ Η΄ ΝΕΟ ΠΡΟΣΤΙΜΟ;
Η διάταξη ρητά προβλέπει ότι δεν οφείλονται αναδρομικά φόροι για «μεταβιβάσεις του ακινήτου». Η διατύπωση αυτή καλύπτει ουσιαστικά τον ιδιοκτήτη στο να μην του ζητηθεί οποιοσδήποτε αρχικός, πρόσθετος ή συμπληρωματικός φόρος για την προς αυτόν περιέλευση του χώρου αυτού με αγορά, κληρονομιά, δωρεά ή γονική παροχή.
Επίσης η διάταξη ρητά αποκλείει την αναδρομική αναζήτηση ασφαλιστικών εισφορών για την κατασκευή των δηλούμενων χώρων, για τους οποίους σημειώνουμε ότι έχουν καταβληθεί, μειωμένες έστω, ασφαλιστικές εισφορές κατά το χρόνο κατασκευής τους.
Τέλος εκτεταμένες νομιμοποιήσεις αυθαιρέτων κτισμάτων είχαν πραγματοποιηθεί και με τους νόμους 410/1968,  1337/1983 και 1512/1985, χωρίς ποτέ όσοι δήλωσαν εκατοντάδες χιλιάδες αυθαίρετα κτίσματα, να ενοχληθούν μεταγενέστερα από οποιαδήποτε αρχή.
 
10. ΜΕ ΤΙ ΘΑ ΕΠΙΒΑΡΥΝΘΕΙ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΟΠΟΙΟΣ ΔΗΛΩΣΕΙ;
Οι ημιυπαίθριοι και λοιποί χώροι που θα δηλωθούν, θα έχουν για το μέλλον τις επιβαρύνσεις που θα είχαν αν ήταν εξαρχής δηλωμένοι με την πραγματική τους χρήση και συγκεκριμένα:
Ο.Τ.Α. Οι υπόγειοι και ισόγειοι χώροι είναι κατά κανόνα δηλωμένοι στους Ο.Τ.Α. με την αρχική (νόμιμη) χρήση τους, για τον υπολογισμό των δημοτικών τελών καθαριότητας και φωτισμού, και κατ’επέκταση και του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ) και συνεπώς η δήλωση ουδεμία αλλαγή επιφέρει. Πολλοί Ο.Τ.Α. έχουν ήδη συνυπολογίσει και τα εμβαδά των ημιυπαίθριων, χώρων στους κατοίκους της περιφέρειάς τους. Όσοι Ο.Τ.Α. δεν το έχουν  κάνει μπορούν να τους καλέσουν μετά το πέρας της «τακτοποίησης» σε συμπληρωματική δήλωση των ημιυπαίθριων, που θα αφορά το μέλλον.
ΕΤΑΚ Οι φορολογούμενοι έχουν ήδη δηλώσει όλους τους υπόγειους χώρους και πολλούς ημιυπαίθριους στο Ε9, ως βοηθητικούς χώρους των κατοικιών τους. Μετά το πέρας της διαδικασίας «τακτοποίησης», και συγκεκριμένα από 1.1.2010, οι φορολογούμενοι θα πρέπει να τροποποιήσουν το Ε9 τους, με βάση τη νέα χρήση που δήλωσαν. Η φορολογική επιβάρυνση για το μέλλον είναι 1‰ ετησίως και αφορά μόνον όσους η αντικειμενική αξία των κατοικιών τους υπερβαίνει το αφορολόγητο όριο των 100.000€ για τους αγάμους και 200.000€ για τους εγγάμους.
 
 
11. ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΙΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΥΝΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ;
1. Επειδή, παρά τις εισηγήσεις μας, η ρύθμιση δεν καλύπτει ρητά το πρόβλημα,  θεωρητικά μπορεί να υπάρξουν αξιώσεις συνιδιοκτητών κτιρίων για αποκατάσταση της νόμιμης χρήσης των «τακτοποιημένων» χώρων. Ωστόσο θεωρούμε ότι, λόγω της εν τω μεταξύ νομοθετικής ρύθμισης του θέματος και του συνήθως μεγάλου χρονικού διαστήματος κατά το οποίο υφίσταται η διαφοροποιημένη χρήση, σε συνδυασμό με το ότι οι ημιυπαίθριοι χώροι έχουν σχεδόν καθολικά κλειστεί, οι σχετικές αξιώσεις συνιδιοκτητών για επιστροφή των πραγμάτων στην προτέρα κατάσταση θα κρίνονται ως καταχρηστικές και για το λόγο αυτό θα απορρίπτονται από τα αρμόδια Δικαστήρια.
2. Η νέα ρύθμιση δεν επηρεάζει, ούτε θα μπορούσε ποτέ, την συμμετοχή των οριζοντίων ιδιοκτησιών στα κοινόχρηστα της πολυκατοικίας, εφόσον αυτή καθορίζεται επακριβώς στην σύσταση και τον κανονισμό του κτιρίου, που έχει μεταγραφεί μάλιστα στο αρμόδια Υποθηκοφυλακείο και μπορεί να τροποποιηθεί μόνο με απόλυτη ομοφωνία όλων των συνιδιοκτητών του κτιρίου. Βεβαίως στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων οι χώροι αυτοί είχαν εξαρχής συνυπολογιστεί στην κατανομή των κοινόχρηστων δαπανών του κτιρίου ως κλειστοί χώροι (εφόσον το κλείσιμό τους στην ουσία είχε προαποφασιστεί από τη φάση σχεδιασμού του κτιρίου), ενώ εξάλλου κατά κανόνα είναι κατανεμημένοι σε όλες τις οριζόντιες ιδιοκτησίες, έτσι ώστε στην πράξη να μην υπάρχει πραγματική ανάγκη για διαφοροποίηση των ποσοστών των επί μέρους ιδιοκτησιών στις κοινόχρηστες δαπάνες του όλου κτιρίου.
 
12. ΠΩΣ ΘΑ ΜΕΤΑΒΙΒΑΖΕΤΑΙ Ο «ΤΑΚΤΟΠΟΙΗΜΕΝΟΣ» ΧΩΡΟΣ;
Όπως αναφέρει η διάταξη, με την υποβολή της αίτησης και των αρχικών δικαιολογητικών,  αναστέλλεται κάθε διαδικασία επιβολής κυρώσεων, μετά δε την πλήρη εξόφληση της εισφοράς δεν επιβάλλονται πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης για τον ημιυπαίθριο χώρο που τακτοποιήθηκε. Εξάλλου η αυθαιρεσία στους ημιυπαίθριους χώρους δεν έγκειται στην ανέγερσή τους, (εφόσον αυτοί υφίστανται νομίμως και είναι σύμφωνοι με τα σχέδια της οικοδομής), αλλά στην αλλαγή χρήσης τους. Εφόσον με τη νέα ρύθμιση η αλλαγή χρήσης τους αναγνωρίζεται και διατηρείται για το μέλλον, δεν υπάγεται πλέον στις διατάξεις περί αυθαιρέτων, κατ΄ αντιδιαστολή με τα όσα θα ισχύσουν για τους αδήλωτους χώρους. Κατά συνέπεια όπως αυτοί οι χώροι μνημονεύονταν στα συμβόλαια και μεταβιβάζονταν κανονικά μέχρι προ του νέου νόμου με αναφορά στη νόμιμη χρήση τους, στο μέλλον θα μπορούν και πάλι να μεταβιβάζονται κανονικά εφόσον ο νόμος έχει αναγνωρίσει και τη νέα χρήση τους, υπό την προϋπόθεση ότι έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία τακτοποίησης τους.
Κατά τη συζήτηση στη Βουλή τόσο ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργος Σουφλιάς όσο και ο Υφυπουργός κ. Σταύρος Καλογιάννης τόνισαν ότι η μεταβίβαση δηλωμένων χώρων δεν παρουσιάζει προβλήματα διότι όποιος χώρος υπάρχει στην οικοδομική άδεια μπορεί να μεταβιβαστεί με συμβόλαιο. Στην περίπτωση  μεταβίβασης ημιυπαίθριων χώρων (αλλά εννοείται και όλων των χώρων για τους οποίους θα δηλωθεί αλλαγή χρήσης) θα περιγράφεται ο χώρος και θα αναφέρεται ότι ήταν ημιυπαίθριος (κλπ.) αλλά άλλαξε η χρήση του και τακτοποιήθηκε σύμφωνα με το σχετικό νόμο. Η πολιτική βούληση γι’αυτό είναι δεδομένη, όμως στο ίδιο το κείμενο του νόμου ο νομοθέτης εκφράστηκε πολύ στενότερα από ότι ήταν αναγκαίο, για τους ίδιους λόγους που η «τακτοποίηση» δεν ονομάστηκε «νομιμοποίηση». Συνεπώς η ανησυχία που εκφράστηκε με την πρόσφατη απόφαση του Συμβολαιογραφικού Συλλόγου για ενδεχόμενες ακυρότητες στα μεταβιβαστικά  συμβόλαια, τυπικά φαίνεται βάσιμη. Γι΄ αυτό οι υπουργικές δηλώσεις στη Βουλή είναι αναγκαίο, το συντομότερο δυνατόν, να συμπεριληφθούν και σε ρητή νομοθετική διάταξη, ώστε να μην υπάρξει οποιαδήποτε αμφισβήτηση στις συναλλαγές.
 
13. ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ ΣΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΔΗΛΩΣΗΣ;
Δεν είναι υποχρεωτικό από τη ρύθμιση, και στην πράξη δεν χρειάζεται για απλή δήλωση ημιυπαίθριου χώρου ενός διαμερίσματος, αφού φαίνεται ότι θα είναι αρκετή η υποβολή φωτοτυπίας του εγκεκριμένου από την πολεοδομία σχεδίου που απεικονίζει τον εγκεκριμένο και ήδη κλεισμένο αυτό χώρο. Για περιπτώσεις όμως άλλου είδους  χώρων με μεγάλα εμβαδά, πιθανόν να είναι αναγκαία η επιμέλεια της δήλωσης από μηχανικό ή αρχιτέκτονα. Στην περίπτωση αυτή η αμοιβή τους δεν θα υπερβαίνει το 20% της ελαχίστης αμοιβής μελέτης για τις αντίστοιχες οικοδομικές άδειες, το ακριβές ποσό της οποίας θα πρέπει να συμφωνηθεί πριν την ανάθεση της εργασίας.
 
14. ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ΣΤΟΥΣ ΟΡΟΥΣ ΔΟΜΗΣΗΣ ΩΣΤΕ ΝΑ ΜΗΝ ΣΥΝΕΧΙΣΤΕΙ Η ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΑΛΛΑΓΗ ΧΡΗΣΗΣ ΧΩΡΩΝ;
Για κάθε νέα οικοδομή που η αίτηση για χορήγηση οικοδομικής αδείας, ή αναθεώρησης ή προσθήκης σε υπάρχουσα οικοδομή, κατατίθεται στην πολεοδομία από την επομένη ημέρα δημοσίευσης του νέου νόμου και μετά, ισχύουν νέες πολεοδομικές ρυθμίσεις οι οποίες έχουν ως εξής:  
1. Οι ημιυπαίθριοι χώροι μιας νέας οικοδομής
α. περιορίζονται στο 15% του συντελεστή δόμησης από 20% που ίσχυε,
β. κατανέμονται αναλογικά σε κάθε όροφο, ώστε να μην είναι πλέον δυνατή η μεταφορά όλου ή μέρους του ημιυπαίθριου χώρου σε άλλο όροφο, 
γ. το βάθος τους πρέπει να είναι ίσο ή μικρότερο των 1,80μ. και το μήκος τους τουλάχιστον 2,50 μ. Με τον  περιορισμό του βάθους στα 1,80μ δεν είναι δυνατή η δημιουργία αυτοτελούς δωματίου. Τα παραπάνω ισχύουν και επί προσθήκης σε υφιστάμενο κτίριο.
2. Οι ισόγειοι κλειστοί χώροι στάθμευσης επιβατικών αυτοκινήτων υπολογίζονται πλέον στο συντελεστή δόμησης, όχι όμως και οι ανοικτοί.
3. Οι υπόγειοι χώροι σε οικοδομές εντός σχεδίου και εντός ορίων οικισμών έχουν εφεξής οροφή που σε κανένα σημείο δεν θα υπερβαίνει τα 0,80 μ. από την οριστική στάθμη του εδάφους, αντί του ισχύοντος μέχρι σήμερα 1,50 μ.
 
15. ΠΩΣ ΘΑ ΜΑΘΩ ΣΕ ΠΟΙΟ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΥΠΑΓΕΤΑΙ ΤΟ ΑΚΙΝΗΤΟ ΠΟΥ ΘΕΛΩ ΝΑ ΔΗΛΩΣΩ;
O πλήρης κατάλογος των πολεοδομικών γραφείων όλων των νομών της χώρας υπάρχει διαθέσιμος μέσα από την ενότητα «Ημιυπαίθριοι Χώροι» της ιστοσελίδας μας www.idioktisia.gr
 
Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ ΣΕ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΜΑΣ ΥΠΟΒΛΗΘΗΚΑΝ:
* Αν σε ένα χώρο (π.χ. διαμέρισμα) υπάρχουν περισσότεροι συνιδιοκτήτες, τότε όλοι υποβάλλουν μία κοινή δήλωση και πληρώνουν ένα παράβολο.
* Αν σε ένα χώρο υπάρχουν περισσότεροι ημιυπαίθριοι, τότε υποβάλλεται μία μόνον δήλωση για όλη την ιδιοκτησία και ένα παράβολο.
* Αν ο κατασκευαστής πολυκατοικίας με αντιπαροχή θελήσει να υποβάλει ο ίδιος δηλώσεις τακτοποίησης χώρων που περιέρχονται σ΄αυτόν, οι δηλώσεις αυτές πρέπει να γίνει αποδεκτές, γιατί ο κατασκευαστής είναι ουσιαστικά ο ιδιοκτήτης των κτισμάτων αυτών.
 
 
 
 
ΤΙ ΕΙΣΦΟΡΑ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ Η ΝΕΑ ΡΥΘΜΙΣΗ;
Μέσος όρος κλεισμένου ημιυπαιθρίου χώρου ανά διαμέρισμα= 12 τ.μ.
Μέσος όρος τιμής ζώνης αντικειμενικού συστήματος= 1.100 € ανά τ.μ.
ΕΙΣΦΟΡΑ ΤΑΚΤΟΠΟΙΗΣΗΣ=  12 τ.μ. x 1.100 x 10% =  1.320€
ΕΦΑΠΑΞ ΕΞΟΦΛΗΣΗ ΤΗΣ ΕΙΣΦΟΡΑΣ= 1.320 - 10% = 1.188€
ΕΙΣΦΟΡΑ ΓΙΑ ΠΟΛΥΤΕΚΝΟΥΣ: Το 50% των παραπάνω ποσών

  

Για να δείτε το έγγραφο της ΑΣΠΕ... εδώ